Interaktivní virtuální realita ve spojení s modelem nemovitosti? - Výhody, možnosti, tvorba.

Interaktivní virtuální realita ve spojení s modelem nemovitosti? - Výhody, možnosti, tvorba. Tagy: Aplikace, Vývoj aplikací
| Publikováno dne

Poslední úprava dne

Virtuální prohlídky umožňují realitě velmi blízkou virtuální návštěvu existujících i budoucích nemovitostí. Přidanou hodnotou je začlenění "abstratktních" pocitových informací, které většina lidí není z kótovaného půdorysu schopna vyčíst. Vedle jasně prostorově představitelné prezentace plochy o x metrech² virtuální prohlídky přináší i jistou informaci o prosvětlenosti, členění a fyzickém stavu interiéru a exteriéru nemovitosti. Mimo to, existující 3D model přináší prostor pro řadu dalších využití. Část z nich je objasněna v tomto článku, jež je vsuvkou do tvorby a vývoje interaktivních virtuálních nemovitostí.

Precizní prezentací nemovitosti ve formě virtuální prohlídky se prodejci odlišují od méně inovativních konkurence / realitních kanceláří, díky čemuž dokáží často získat do zastoupení více nemovitostí a zároveň i dosahovat vyššího konverzního poměru při jejich nabídce na trhu. To bohatě kompenzuje náklady na tvorbu virtuální prohlídky vedoucí ke spokojenosti na všech stranách - zákazník získává lepší servis a prodejce konkurenční výhodu a rychlejší prodej.

Způsoby zpracování nemovitosti pro VR

  1. Z podstaty na trhu vyššího počtu fyzických nemovitostí než developerských projektů, jednoduchosti používání a ekonomické dostupnosti se nejčastěji můžete setkat s virtuální prohlídkou zpracovanou pomocí řešení zaměřeného na tvorbu virtuálních prohlídek, v česku typicky Matterport. Většina řešení funguje obdobně - pomůže uživateli s nafocením nemovitosti (ideálně 360° kamerou - použitelné kamery startují kolem 12 tisíc kč), přičemž nafocené snímky poté odešle do cloudu (vzdálený server), kde jsou s použitím fotogrammetrie) převedeny do fotorealistického 3D modelu. Tento model lze stáhnout a pracovat s ním samostatně, nebo častěji - lze jej doplnit informacemi přímo v dané službě pro tvorbu virtuálních prohlídek. Naprostým standardem je možnost prohlížení modelu v 360° zorném poli z předvolených míst, doplňkovými funkcemi bývá možnost přiřazení informačních štítků k jednotlivým objektům v digitálním prostoru, generování rozšířených pohledů (půdorys), pořizování 4k fotografií nebo funkce měření rozměrů. Součástí je i webové rozhraní, v rámci něhož lze virtuální prohlídku absolvovat přímo v prohlížeči, a to prostřednictvím klasické obrazovky i VR brýli. Ačkoli je celý postup jednoduchý a intuitivní, realitní kanceláře a podnikatelé tvorbu často poptávají od prověřených poskytovatelů.

  2. 3D model nemovitosti lze mimo fotogrammetrií získat i modelováním ve specializovaném 3D modelovacím softwaru. Pokud má tvůrce štěstí, model nemovitosti existuje již od architekta / designéra. Pokud ne, musí si jej vytvořit, viz příklad 3D modelace bytu v bezplatném programu Blender. Interaktivitu a VR funkce do modelu následně dodává vývojář v k tomu vhodném programu, například herním enginu (Unity, Unreal).

Možnosti vycházející z existence 3D modelu nemovitosti

3D model nemovitosti, ať již získaný "3D skenem" prostoru, nebo modelací, přináší mimo prosté vizualizace možnosti propojení s aplikacemi tzv. smart home a internetu věcí (digital twins a virtuální simulace), ale především interaktivní možnosti spojené s využíváním modelového prostoru, viz video ukázka níže.

Ukázka propojení fyzického prostoru a jeho rozšířeného digitálního dvojčete.

O možnostech vyobrazených na videu výše hovořil po koupi společnosti Oculus i Mark Zuckenberg (zakladatel Facebook ), když v roce 2015 prohlásil Naší vizí je, že VR / AR se během 10 let stane další hlavní výpočetní platformou. Jakmile se dosáhne dobrého VR / AR systému a stavu, kdy AR brýle bude pohodlné mít stále na hlavě, již nebude potřeba kupovat mobilní telefony, televize a spoustu dalších fyzických zařízení - ty se stanou pouhou aplikací v digitálním obchodě..


Příklad prezentace nemovitosti ve VR - konfigurátor nemovitosti

Představte si, že jste prodejce developerského projektu a prodáváte unikátní luxusní byty. Potenciálním kupcům se snažíte jejich prezentaci a kvality přiblížit jak jen to je možné. S využitím virtuální reality by jste potřebovali jediné - VR brýle, 3D modely nemovitostí a ideálně počítačovou aplikací pro vzdálenou asistenci. Zákazníkovi by jste vzdáleně do brýlí poslali konkrétní byt(y), o nějž má potenciální zájem, přičemž pokud by jste měli dostatečně velkou fyzickou plochu, zákazník by se mohl po prezentované nemovitosti ve skutečném měřítku pohybovat přirozeným lidským způsobem - chůzí. Vyjma samotného prostoru, skrze vzdálenou aplikaci, případně přímo ve VR brýlích, by bylo možné modifikovat jednotlivé součásti a vybavení bytu - podlahy, okna, vybavení koupelny, případně i nabídku před-vizualizovaných kuchyní, koupelen, vestavěných skříní a jiného nábytku od partnerských dodavatelů - tím by vznikl prodejní konfigurátor nemovitosti ve virtuální realitě. Pokud by byl s generickými návrhy zákazník spokojen, postačilo by mu podepsat smlouvu na kompletní byt a nemusel by dále nic řešit.

Tvorba interaktivní nemovitosti ve virtuální realitě

Příklad postupu tvorby interaktivního modelu nemovitosti ukáži na příkladu developerského projektu bytu, který je aktuálně ve fázi výstavby. Cílem je jednoduchá interaktivní vizualizace umožňující základní specifikace - volbu podlah / vybavení, která dále bude zahrnovat schválenou vizualizaci kuchyňské linky dodanou kuchyňským studiem a koupelny od koupelnového studia. V průběhu času bude 3D model doplněn o mediální složku a další typy interakcí zatím v nespecifikovaném rozsahu. Vzorovou nemovitostí je byt 2kk o ploše cca 70m² nacházející se v Olomouckém developerském projektu Šantova.

3D model bytu

3D modely bytových jednotek d.p. Šantova neexistují - daný 3D model je tedy nutné vytvořit z kótovaného stavebního půdorysu a dostupných vizualizací projektu na webu ručně. Celý proces tvorby, včetně exportu do herního enginu Unity, dále používaného pro tvorbu aplikace, je podrobně popsán v článku Jak vymodelovat 3D model nemovitosti v bezplatném softwaru Blender?.

Základní zobrazení v Unity

Při vývoji aplikací je naprosto zásadní definovat si ihned v začátku jakým způsobem a na jakém zařízení bude aplikace fungovat. V tomto případě chceme možnost používání VR aplikace kdekoli - aplikace tedy musí být schopna běžet v All-in-one headsetu typu Oculus Quest, jenž nevyžaduje propojení s počítačem. Zároveň však nechceme opomenout ani případné zákazníky, jež by si danou aplikaci rádi spustili u sebe doma, na svých brýlích od HTC Vive. Tím máme definovanou další požadavek - podporu napříč zařízeními.

Prvním krokem je udělat si rychlý test na nejslabším podporovaném zařízení, tedy Questech od Oculusu. Zajímá nás, jak kvalitní textury si můžeme dovolit používat při současném udržení hladkém běhu aplikace. Na základě tohoto testu se zvolí, zda se budou používat textury stejné nebo rozlišné kvality pro různá zařízení dle jejich výkonu. Samotný rychlý prototyp stavíme již na základě XR Interaction Toolkitu, jenž poskytuje podporu napříč většinou VR brýlí na trhu. Pro rychlejší práci rovněž použiji jeho vlastnoručně napsanou nástavbu - XR framework pro Unity.

Rychlý prototyp prohlídky (cca 4,5 hodiny práce včetně modelace bytu)

Prototyp výše poslouží jako benchmark pro měření závislosti kvality textur na hladkosti běhu v headsetu Oculus Quest 2. Do aplikace se nahrají textury ve vysoké optimalizované kvalitě pro zobrazení pro virtuální realitu. Zároveň se při jejich renderu bude měřit frekvence snímků, jež zařízení Quest dosáhne. Pro dosažení přirozeného příjemného pocitu z prohlídky bez motion sickness je zapotřebí udržet hladinu FPS za všech okolností nad úrovní 50. Jestliže bychom naměřili signifikantně méně, je nezbytné minimálně pro běh aplikace v brýlích Quest používat textury o nižším rozlišení.