Jak vymodelovat 3D model nemovitosti v bezplatném softwaru Blender?

Jak vymodelovat 3D model nemovitosti v bezplatném softwaru Blender? Tagy: Software, Vizualizace
| Publikováno dne

Prezentace nemovitostí prostřednictvím virtuální reality se stává standardem. Již postavené nemovitosti lze jednoduše nafotit běžnou 360° kamerou za pár tisíc a odprezentovat je ve formě realistického 3D modelu na webu i ve VR. Se samotným zpracováním pomůže hned několik služeb pro tvorbu virtuálních prohlídek, případně lze na tuto práci najmout odborníka. Naopak u developerských projektů existuje 3D model nemovitosti dříve než samotná stavba.

Virtuální prohlídky jsou pro koncového uživatele vítanou přidanou hodnotou, nicméně, ne vždy je v zájmu prodávajícího / realitní kanceláře jejich vyhotovení. Zde jsou časté důvody absence virtuálních prohlídek:

  • U kvalitních nemovitostí s velmi rychlým odbytem investice do tvorby 3D modelu určeného pro prezentaci nic nepřináší, naopak snižuje marži prodávajícího.
  • U nemovitostí s vadou ubírá kvalitní prezentace nemovitosti počet zájemců s ochotou dané místo navštívit. To snižuje i výsledný počet zájemců a potenciálně sráží cenu.
  • I přes sebelepší virtuální prezentaci většina koncových uživatelů (ne investorů) vyžaduje osobní prohlídku (získání osobní zkušenosti s lokací, hlukem, pachy, sousedy...). Virtuální prohlídka tedy pouze snižuje počet případných zájemců o prvotní schůzku.

V případě, že virtuální prezentace ani 3D model nemovitosti není snadno dostupný, avšak máte přístup k rozměrům (popř. půdorysu v měřítku) dané nemovitosti, 3D model si můžete vytvořit relativně snadno a rychle sami.

K čemu je 3D model vhodný?

3D model nemovitosti pomáhá s upřesněním představy o finálním vzhledu - o dispozici, prostornosti i tmavosti jejího interiéru. Kromě toho je základem pro designérské práce ohledně návrhu interiéru.

Digitalizace fyzických prostorů dává smysl i v propojení s virtuální a rozšířenou realitou - fyzický prostor může být součástí digitálního prostředí pro konzumaci obsahu i hraní her, viz následující video.

Ukázka propojení fyzického prostoru a jeho rozšířeného digitálního dvojčete.

O možnostech vyobrazených na videu výše hovořil po koupi Oculus i Mark Zuckenberg (zakladatel Facebook ), když v roce 2015 prohlásil Naší vizí je, že VR / AR se během 10 let stane další hlavní výpočetní platformou. Jakmile se dosáhne dobrého VR / AR systému a stavu, kdy AR brýle bude pohodlné mít stále na hlavě, již nebude potřeba kupovat mobilní telefony, televize a spoustu dalších fyzických zařízení - ty se stanou pouhou aplikací v digitálním obchodě..

Tvorba 3D modelu bytu v programu Blender

Na myšlenku udělat si 3D model mého nového bytu, který je aktuálně ve fázi výstavby, mě přivedly hned 2 důvody - možnost vizualizace plánovaných úprav (posunutí příčky, rozvrh nábytku) a po dostavení i možnosti rozšířených vizualizací (viz video výše) a propojení onoho modelu s aplikacemi v rámci smart home.

Jako první mě napadlo vytvořit základní model ("stav hrubé stavby") ve strojírenském softwaru Autodesk Inventor a ten následně rozšířit v architektonickém softwaru. Na Inventoru miluji design modelování - jednoduše se narýsuje 2D náčrt a ten posléze buď vytáhne ve zvolené rovině a nebo orotuje kolem osy. Tuto variantu jsem nicméně brzy zavrhl a do modelace se pustil rovnou v bezplatném 3D grafickém softwaru Blender. Kromě toho, že je zdarma, umí téměř vše, na co si vzpomenete a lze v něm tvořit skvěle vypadající modely a rendery, nabízí i řadu doplňků, včetně architektonických.


Předloha pro modelování ve formě ilustračního obrázku od developera + rozměrového půdorysu bytu

O modelování nemovitosti v programu Blender je spousta videí na YouTube. Pokud jste v programu nováčci, doporučuji se minimálně na pár z nich podívat. Nyní stručně k tomu, jak jsem modeloval já.

  • Blender umožňuje vložení obrázku jako předlohy do roviny XY. Poté je již jednoduché obkreslit si zdi. Já toho nevyužil, modeloval jsem "na zelené louce", pouze na základě rozměrů z půdorysu.
  • K modelování jsem použil nativní rozšíření "Add Mesh: Archimesh" (aktivovat lze v "Edit → Preferences → Add-ons → Add Mesh: Archimesh)"
  • Modeloval jsem v měřítku, s přesností 1mm
  • Objekty Archimesh lze vkládat přes "Add → Mesh → Archimesh → { konkrétní objekt - např. Room }". Poté jsou objekty Archimesh dostupné i v postranním menu (lze otevřít / zavřít klávesou "n") na záložce "Create".
  • Model jsem tvořil postupně po jednotlivých místnostech. Každou jsem začal v Archimesh možností "Room" a přidáváním jednotlivých stěn. Každou místnost je pro vygenerování bezchybné podlahy a stropu potřeba uzavřít 4mi stěnami. V případě společných stěn mezi dvěma místnostmi jsem nastavil jedné ze stěn viditelnost na "hidden". Rozdílnou tloušťku stěn (nosná, oddělovací) jsem v rámci modelu neřešil.
  • Dveře a okna jsou ze zabudované knihovny Archimesh. Je potřeba dávat pozor, aby poloha oken, dveří a dalších objektů byla nastavena nad celou skupinou dílců objektu. Jakmile jsou umístěny na svém místě, označí se jejich nadřazená místnost a na panelu Archimesh oné místnosti se prostřednictvím stisknutí tlačítka "Auto Holes" automaticky vytvoří otvory ve stěnách pro vložené objekty.
  • Podlahy a stropy jsem vložil jednoduše zaškrtnutím tlačítek "Ceiling" a "Floor" na panelu jednotlivých místností.
  • Dveře jsou pootevřené úpravou hodnoty rotation v ose z na objektu dveří skupiny dvěřního objektu.
Výsledek po necelé hodině amatérského modelování

Nábytek a vzhled bytu

Dalším krokem je doplnění modelu o nábytek. Tisíce Cad a BIM modelů ke stažení zdarma jsou například na webu Polantis. Například nábytek z populárních obchodů Ikea může být stažen na adrese https://www.polantis.com/ikea.

Obdobně lze stáhnout textury (dřevo, dlažba, omítka) pro přiřazení k jednotlivým dílcům bytu v konkrétních místnostech.

Prohlídka ve VR

Digitální podobu bytu lze z Blender vyexportovat, při dodržení měřítka naimportovat do herního Enginu Unity, a rozšířit o XR ovladače umožňující procházení bytu ve virtuální realitě. Tuto část článku rozepíši více po zveřejnění XR Frameworku, který zrovna píši. Ten umožní nejen zredukovat tři-hodinovou práci související s nastavením nového VR projektu do 3 minut, ale rovněž aktivovat veškeré potřebné XR ovladače pouhým přetažením do Unity scény. Díky tomu zprovoznění VR návštěvy modelu bytu se stane hračkou i pro začátečníky.