Virtual Desktop pro Oculus - Plnohodnotný VR zážitek bez omezení výkonem

Virtual Desktop pro Oculus - Plnohodnotný VR zážitek bez omezení výkonem Tagy: Software, Vizualizace, Vývoj aplikací
| Publikováno dne

Pod pojmem plnohodnotná virtuální realita si nejspíše představíte fyzikálně přesné fotorealistické virtuální prostředí ozvučené skutečnými zvuky, v němž se můžete volně pohybovat a chovat dle zvyklostí. Chceme-li toho docílit, výkon samotného all-in-one VR headsetu, jakým je například Oculus Quest 2, nestačí. Řešením je streamování výkonu - dnes často z lokální výpočetní stanice (počítač) prostřednictvím kabelu nebo vzduchem - lokálně z WiFi, případně vzdáleně (z cloudu) díky 5G sítím přinášejícím rychlý a stabilní internet.

Realističnost není jen o výkonu

Dostatečný výkon zařízení je pouze základním nezbytným předpokladem, o nějž se můžou opřít procesor, grafická karta, paměti a další komponenty při přípravě zdrojů reprodukovaných uživateli výstupními komponentami ve formě displejů, reproduktorů a dalších ovladačů. Naneštěstí, ani nejlepší komponenty nijak nevylepší nekvalitní vstupy a zpracování - používání kvalitní grafiky, 3D modelů, správných optimalizačních procesů a vhodného herního enginu je při vývoji realistických VR aplikací nezbytností.

Logickým způsobem užívání externího výpočetního výkonu VR brýlemi je za použití kabelu. V tomto ohledu máme 3 možnosti:

  1. Prosté propojení počítače a VR brýlí kabelem - výhodou je jednoduchost, nevýhodou obtíže spojené s volným kabelem - při pohybu uživatele se často zamotává do nohou, vytrhává se z brýlí / PC a podobně. To má za následek velmi špatnou uživatelskou zkušenost ničící pocit realističnosti.
  2. Vedení kabelu vodícím ramenem umístěného na stropě - Elegantní řešení, avšak umožňující využití pouze v omezeném prostoru definovaném rozlohou k tomu určeného studia s virtuální realitou.
  3. Umístěním počítače ve formě batohu na záda uživatele - výhodou je svoboda použití v rámci prostoru, nevýhodou přidaná váha, generované teplo, hukot ventilátorů a s tím související diskomfort při používání.

Osobně za optimální nepovažuji žádný způsob obsahující kabel. Mou preferencí je streamování výkonu vzduchem - dle možností buď prostřednictvím mobilní 5G nebo potažmo WiFi sítí. Právě o propojení prostřednictvím WiFi, přes Virtual desktop je tento článek. Toto propojení spojuje jednoduchost používání all-in-one VR headsetů se současnou eliminací jejich nízkých výkonů jinak znemožňujících dosahování běhu VR aplikací a her ve vysoké kvalitě. Se streamovaným výkonem je kvalita zobrazení limitovaná pouze hardwarem koncového zařízení. Nicméně i zde existuje nevýhoda - all-in-one VR headsety, jež je nezbytné pro tento případ používat (vlastní HW a SW umožňující spojení se zdrojem streamování), často neobsahují displeje nejvyšších kvalit. Na druhou stranu, právě tyto headsety jsou nejrozšířenější, a tedy takto designované VR aplikace snadno využitelné širokou masou uživatelů.

Jak zobrazit ve VR headsetu VR aplikaci spuštěnou na PC prostřednictvím Virtual Desktop?

Virtual desktop je jakýsi most mezi počítačem a brýlemi využívající internet a potažmo WiFi síť pro přenos informací. Doporučovaná frekvence routeru je 5GHZ, omezeně lze Virtual desktop používat i s běžným routerem využívající frekvenční pásmo 2,4GHZ. Pokračovat nejen ve čtení článku tedy můžete s jakýmkoli typem routeru.

  1. Aplikaci Virtual Desktop si zakupte s ohledem na požadovaný způsob užívání ve vašem oblíbeném obchodě (například Oculus store) a poté nainstalujete do svého VR headsetu. Naopak do svého streamovacího počítače nainstalujete aplikaci Streamer app z webu vývojáře vrdesktop.net.
  2. Na svém počítači spusťte v bodě jedna nainstalovanou aplikaci "Virtual Desktop Streamer" s preferovaným nastavením. Poté spusťte aplikaci Virtual Desktop ve vašem VR headsetu. Při prvním použití bude nutné najít a přidat daný streamovací počítač (aplikace umožňuje přepínad hnem mezi několika streamovacími stanice), ideální je použít stejnou WiFi síť (přípojení ke stejnému routeru), při dalších spuštěních se již brýle a streamovací stanice propojují automaticky, jestliže se navzájem vidí.

Nyní Vám aplikace umožňuje využívat Váš VR headset jakožto jakýsi bezdrátový monitor. VR zážitku si zde nicméně neužijete - vše, co spustíte, poběží v 2D.

Jak na VR mód ve Virtual Desktop?

Předně, v plnohodnotné virtuální realitě lze spustit pouze aplikace s podporou VR. Jestliže jste vývojář VR aplikací, podpora VR běhu není obvykle dána žádným zaškrtávátkem "VR" ve vašem herním enginu, ale aktivací VR knihovny (v případě Oculusu jde o plugin Oculus VR v Unreal Engine, popř knihovny Oculus v Unity). Bohužel, v současné chvíli takto spuštěný soubor při současně aktivovaném Virtual Desktop bude stále nabíhat pouze v 2D zobrazení, a to bez ohledu na parametry připojené k aplikačnímu .exe souboru při jeho spouštění. Pro jejich inicializaci ve VR módu je nutné spuštění prostřednictvím aplikace inicializacující VR mód. Jednou takovou je Virtual Desktop VR Patch.

  1. Nainstalujte do VR headsetu aplikaci Virtual Desktop VR Patch prostřednictvím programu SideQuest nainstalovaného ve vašem PC. Tento Plugin umožňuje streamovat Oculus Rift a SteamVR hry z desktopových aplikací Steam a Oculus do VR brýlí, a to ve VR módu.
  2. Náš aplikační balíček budeme spouštět pomocí SteamVR, aby to bylo možné, je nutno do počítače nainstalovat aplikaci Steam a přihlásit se pod Steam účtem.
  3. Spustíme aplikaci "Virtual Desktop" ve VR headsetu a vlevo zvolíme možnost "Launch SteamVR". Na počítači s otevřenou aplikací Steam budeme vyzváni k instalaci SteamVR rozšíření. Potvrdíme a nainstalujeme.
  4. Náš aplikační balíček (hru, jež ve VR módu chceme spustit) přidáme do Steam knihovny možností "Add a Game" nacházejícím se na spodní šedé liště Steam okna vlevo. Z možností zvolíme "Add a Non-Steam Game..." a poté vybereme .exe soubor naší Windows aplikace.
  5. Nasadíme headeset, v Aplikaci "Virtual Desktop" se připojíme na Steam (launch SteamVR), v němž si otevřeme tlačítkem menu na levém controlleru VR headsetu (případně přes UI) menu nabídku, z níž přejdeme do Steam knihovny her (může být předtím nutné zvolit možnosti zobrazit vše (browse all)) kde následně přejdeme do sekce "games", uvnitř které najdeme v bodě 4 nalinkovaný balíček aplikace. Ten při spuštěni automaticky naběhne ve VR módu.