Představení VR aplikací

Co je virtuální realita?

Odmyslete si vše kolem Vás a nahraďte to čímkoli chcete. Vytvořili jste virtuální svět o vzhledu a vlastnostech definovaných čistě vašimi představami. Ať již jde o myšlenkové dvojče reálného prostředí, nebo plně fantastický svět, jeho přenositelnost na další lidi a zároveň udržitelnost v čase je limitovaná. To se mění, jestliže je daná představa zaznamenána do aplikace pracující na bázi virtuální reality. Tehdy kdokoli může vidět, prozkoumat a zažít přesně to, co potřebujete. Jednoduše, v realitě blízké skutečnosti.

Mark Zuckenberg, zakladatel sociální sítě Facebook a vlastník VR společnosti Oculus prohlásil, že VR / AR se během 10 let stane další hlavní výpočetní platformou. Jakmile se dosáhne dobrého VR / AR systému a stavu, kdy VR / AR brýle bude pohodlné mít stále na hlavě, již nebude potřeba mobilních telefonů, televizí a spousty dalších fyzických zařízení - ty se stanou pouhou aplikací v digitálním obchodě..

Používání VR aplikací

Aplikace pro virtuální realitu jsou zpravidla vyvíjeny pro zobrazení v brýlích pro virtuální realitu. Nejzajímavějším headsetem současnosti z hlediska poměru cena-výkon je VR headset Quest od Oculusu. Určité aplikace mohou mít i podporu zobrazení na běžných obrazovkách (telefon, PC, televize...).

VR headset se zpravidla skládá z brýlí pro virtuální realitu a jednoho až 2 ručních ovladačů. Funkčně se dělí na zařízení umožňující 3 stupně volnosti (= pohled o 360° včetně natáčení) a 6 stupňu volnosti zachycujících rovněž pohyb v prostoru. Počet nezbytných stupňu volnosti je dán požadavky aplikace.

Zobrazit VR headsety
Ukázka VR headsetu - Oculus Quest 1

K čemu VR aplikace poslouží - příklady

Virtuální realita lze jednoduše použít v prezentaci a zaznamenávání stavu nemovitostí, a to existujícíh i developerských projektů. Stejně tak lze prezentovat jakýkoli bod zájmu (hrad, muzeum, dovolenkovou destinaci) nebo pracoviště včetně popisu ovládacích prvků.

Nejviditelnějším typem využití je zábava - od her, videí, filmů, přes návštěvy koncertů až po různé chatovací aplikace a celé virtuální světy. Nejvyšší přidaná hodnota je naproti tomu u interaktivních aplikací zaměřených na zdraví, bezpečnost a vzdělávání.

Ukázka - 10 výjimečných využití virtuální reality

Technologické limitace

K realitě blízkému zážitku při konzumaci VR jsou zapotřebí lehké pohodlené brýle bez zbytečné kabeláže a čočkami s perfektním a ostrým vyobrazením. Kvalita výsledného obrazu je funkcí 3 parametrů - kvalitě a rozlišení displayů VR headsetu, dostupného výkonu a grafického zpracování virtuálního prostředí v aplikaci.

Tzv. samostatně běžící VR headsety typu Oculus Quest nabízí snadnou použitelnost a přenositelnost, nicméně na úkor dostupného výkonu a tudíž kvalitě a frekvenci vykreslování. Opakem jsou headsety vyžadující propojení s PC z důvodu poskytnutí výpočetního výkonu a ovládání.

Cílový headset a zpracování je nutné volit vždy s ohledem na potřeby stojícími za vývojem konkrétní aplikace.

Vývoj VR aplikací

VR aplikace vyvíjíme s využitím herního enginu Unity a Frameworku pro VR zpravovaného naším sesterským projektem GameArter. Grafiku a modely používáme od designerů / klientů, marketů s modely, případně tvoříme v softwaru Blender.

Né vše je nicméně potřeba vyvíjet. Na trhu existuje celá řada řešení, jež v poměru cena-výkon mohou předčít jakoukoli aplikaci na míru. Právě rešerše dostupných řešení na trhu předchází jakémukoli vývoji VR aplikací z naší strany.

Veškeré naše produkty běží v maximální možné míře na otevřených a zdokumentovaných řešeních a klienti zároveň dostávají plné zdrojové kódy obsahující logicky uspořádaný kód obsahující komentáře. Cílem je umožnit jednoduchou správu VR aplikací různými vývojáři.

Námi používaný software pro tvorbu VR aplikací

Potřebujete pomoc s vývojem / implementací / využitím VR aplikací?