Oculus Quest Pro - Co zatím víme?

Oculus Quest Pro - Co zatím víme? Tagy: Hardware
| Publikováno dne

Poslední úprava dne

Projekt Cambria je interní označení vývoje nové řady high-end all-in-one VR brýlí pro profesionální použití. Občas se lze setkat rovněž s označením SeaCliff. Tento headset pro virtuální a rozšířenou realitu je vyvíjen divizí RealityLabs společnosti Meta (dříve Facebook), která rovněž stojí za populárními brýlemi Oculus Quest. Spekuluje se, že VR headset z projektu Cambria bude na trh uveden pod označením Quest Pro. Oficiálního představení bychom se mohli dočkat dle náznaku Marka Zuckenberga (Zakladatel Meta Platforms) v podcastu Joe Rogana na letošní Meta Connect konané 11 října 2022.

VR Headset Quest Pro bude novým zařízením do rodiny VR hardwaru produkovaného společností Meta. Přijde s cenovkou přesahující $800 a bude nabízet jak pracovní funkce, tak i možnost běhu aplikací a hraní her z běžných brýlí Quest. Samotné běžné Questy nenahradí, společnost pracuje na brýlích Quest Pro a třetí generaci populárních brýlí řady Quest současně. Následující roky budou na nová zařízení bohaté - do roku 2024 bychom se měli dočkat až 4 headsetů od společnosti Meta.

Představení projektu Cambria vedoucí oddělení vývoje VR v Meta Platforms.

Vyjádření Marka Zuckenberga o projektu Cambria

VR headset s názvem „Project Cambria“ byl zmiňován Markem Zuckenbergem v roce 2021 hned při mnoha událostech (rozhovor pro CNET / earnings cally s investory). Z vyjádření bylo patrné, že nejde o pokračování VR brýlí Quest 2, nýbrž profesionálněji pojatou hybridní náhlavní soupravy pro AR/VR. To v praxi znamená použití vyspělejších senzorů (pro sledování očí a tváře) a kamer umožňující mimo jiné práci s mixovanou realitou.

Jak bude headset Quest Pro vypadat?

Project Cambria si vzstačí oproti současným Questům s mnohem tenčí přední stranou. Je to díky dle slov Meta „panacake optics“, která „několikrát přeloží světlo“, takže mohou mít tenčí a lehčí profil s „několika optickými vrstvami“. Tato přední strana bude převážně pevná, lesklá černá, s průhlednými částmi, které umožňí vestavěným kamerám nahlížet skrz okolí.

Dle uniklých indícií, all-in-one (bezdrátový) VR headset Quest Pro by mohl být standardně dodáván s Elite Strap popruhem se stahovacím knoflíkem na zadní straně a vestavěnou baterií – doplňokou baterii pro extra výdrž by tedy nebylo již potřeba kupovat a připevňovat samostatně.

Namísto pěnového potahu na obličej bz Quest Pro mohl mít potah z umělé kůže z důvodu lepší podpory sahající až na čelo.

Vizualizace Questu Pro. Zdroj: Brad Lynch

Mixovaná realita v Quest Pro

Brýle Quest 2 přenášejí obraz vnějších kamer na displej v černobílém zrnitém vyobrazení., Zařízení Quest Pro (Cambria) bude schopno vlivem inovovaného hardwaru přenášet na displej již barevný realistický obraz.

Video Marka Zuckenberga z května 2021 - První pohled na smíšenou realitu na headsetu s kódovým označením Project Cambria.

O samotné technologii za mixovanou realitou v Quest Pro zatím zmínky nejsou, nicméně VR headset může pracovat na principu obdobném z VR headsetu vyráběného finskou společností Varjo. Varjo XR-3 používá lidar a kamery ke skenování skutečného světa, do nějž následně navrství VR způsobem, který může vypadat téměř stejně přesvědčivě jako efekty v AR headsetech od Microsoftu a Magic Leap.

Sledování očí, tváře a rukou v Quest Pro

S pomocí senzorů bude Quest pro schopen sledovat jak pohyb očí, tak nuance tváře a díky tomu přenášet realističtější zobrazení jak avatarů (postav), tak i vlivem lepší optimalizace výkonu přinášet i kvalitnější zobrazení prostředí a dosáhnout delší výdrže běhu na baterii (Quest Pro bude stand-alone zařízení, stejně jako klasický Quest.

Specifika samotného snímání nejsou aktuálně známy, ale většinou se používají Infračervené kamery snímající pohyb očí. Některé senzory rovněž dělají snímky očí. Sledování očí přináší několik užitečných vlastností: s pomocí Foveated rendering lze vykreslovat grafiku s menším výpočetním výkonem tím, že se zobrazí detaily v nejvyšším rozlišení pouze tam, kam se dívá čočka vašich očí. Tato optimalizace vykreslení grafiky na displejích vyjma možnosti zobrazení grafiky ve vyšším rozlišení přináší i lepší výdrž baterie, stejně jako nižší požadavek na výkon čipů v náhlavní soupravě.

Sledování očí lze také použít k vytvoření realističtějšího očního kontaktu pro avatary. Sledování tváře poté pro realističtější přenos emocí a intonací nezbytných pro plnohodnotnější komunikaci v prostředí virtuální a rozšířené reality.

Vizualizace uživatele avatarem. Zdroj: Meta

Vylepšené sledováním rukou a ovladačů by mohlo znamenat mimo dosažení snazšího a přirozenějšího ovládání rovněž zpřístupnit používání VR brýlí pro lidi, kteří nemají plnou mobilitu (rozhraní VR by mohlo být ovladatelné pouze očima).

Lepší avataři pro Quest Pro?

Zuckerberg slibuje, že headset Pro bude díky senzorům animovat avatary realističtěji - s jeho příchodem by mohly tedy přijít i upgradovaní Meta avataři. Stávající kreslený avatar Marka Zuckerberga ve hře Horizon Worlds se stal široce zesměšňovaným memem, otázka tedy zní… přinese sledování očí a lepší grafika interakce zásadní změnu? Tohle je jistě velká část snah projektu Cambria, poněvadž právě kvalita avatarů je zásadním aspektem vedoucím k “přirozenější” komunikaci ve VR. Není však jasné, do jaké míry bude vylepšený avatar headsetu Pro shodný s avatary v klasických brýlích Quest.

Nositelná elektronika, Fitness a zdraví

Zájmem společnosti Meta je oblast fitness a zdraví. Meta již provedla řadu akvizici společností vyvíjející fitness aplikace monetizované na bázi předplatného (nejznámější je aplikace Supernatural). V této oblasti je zajímavé propojení VR brýlí a nositelných zařízení, jako jsou například chytré hodinky. Nové brýle by měly umožnit s těmito zařízeními snazší propojení a synchronizaci. Spekuluje se i o tom, že Meta pracuje na vlastních chytrých hodinkách.

Quest Pro nebude primárně herní konzolí

VR headset Pro vycházející z projektu Cambria bude high-end zařízením, což s sebou nese i vyšší výrobní náklady, marže a tedy i prodejní ceny. Vlivem toho pravděpodobně nedosáhne popularity klasických brýlí Quest, a tedy vývoj pro něj nebude tolik zajímavý pro vývojáře her a aplikací cílících na masové publikum.

Zaměření současné první generace VR brýlí Pro bude spíše na širokou škálu aplikací pro podnikání, školení, fitness a AR aplikací, stejně jako aplikací nesoucích se v metaverse vizi společnosti Meta.

Doposud známe informace a parametry VR headsetu Quest Pro v bodech:

  • Oculus Quest 2 Pro bude představen ne dříve než v roce 2022, avšak zcela určitě dříve než Oculus Quest 3
  • Cena Quest 2 Pro bude vyšší v porovnání se standardním modelem Quest 2. Značně nad $800, včetně příslušenství by mohla být kolem $1.500.
  • Jako displej budou použity 2,48palcové mini-LED čočky s rozlišením 2160 x 2160 na oko, běžící při 90 Hz. Quest Pro bude aktivně běžet pravděpodobně pouze v rozlišení 1800 × 1920 na oko, což je téměř totožné s rozlišením 1832 × 1920 u Questu 2.
  • CPU - Snapdragon XR2 chip shodn7 s chipem v Quest 2, nicméně s vylepšeným chlazením umožňujícím práci ve vyšší frekvenci. Ram bude DDR5 12GB. Základním uložištěm by mělo být SSD 256GB.
  • 5,000mAh baterie
  • Vylepšené ruční controllery (ovladače), pravděpodobně umožňující aktivaci nových funkcí. Používat budou chipy Snapdragon 662. Baterie bude vestavěná o kapacitě 3,200mAh.
  • Náhlavní souprava Quest Pro by mohla obsahovat senzory pro sledování obličeje i očí. Předpoklad vychází z firmwaru v32 vydaného pro Oculus Quest 2, v jehož kódu je obsažen skrytý odkaz na náhlavní soupravu "Oculus Quest Pro" spolu s textem zmiňujícím sledování očí i obličeje. O nalezených frakcích textu v kódu daného releasu pojednává Reddit vlákno od uživatele Reggy04.

    Co konkrétně by nové senzory mohly umožnit?

    • Vylepšené sledování rukou, přinášející snadnější ovládání bez ovladačů
    • Senzory pro sledování očí jsou velmi užitečné v mnoha aplikacích. V rámci UX může jít o ovládání aplikací pohybem očí. Z hlediska výkonu, respektive hladkého běhu VR aplikací jsou oční senzory výhodné zejména při využívání foveated renderingu, kdy objekty na sledované ploše obrazovky jsou vykresleny ostřeji, než objekty v zorném poli obrazovky.
    • Zmínky v releasu v32 odkazují na využití sledování obličeje pro potřeby sociální interakce ve VR. Jde o rozpoznání obličejových emocí, jako jak se uživatel usmívá, mračí, odhaluje zuby ve vzteku či vypadá překvapeně
    • Dle zmínek o posuvných čočkách to vypadá, že Quest Pro by mohl umožňovat vyjma hardwarového nastavení IPD rovněž nastavitelnost vzdálenosti čoček od očí uživatele. Správné nastavení čoček vůči očím uživatele vede k vnímání jasnějšího obrazu z displejů.
  • Blog
  • Oculus Quest Pro - Co zatím víme?
Tagy:
Sdílení: