Průvodce Unity Enginem a Unity produkty - Využívejte Unity naplno
Unity engine je software pro tvorbu 3D a 2D produktů založených na potřebě realističnosti, neomezené práce s objekty a renderem v reálném čase. Zjednodušeně her, simulací, vizualizací a libovolného typu interaktivních real-time 3D aplikací. Největším konkurentem Unity je Unreal Engine od Epic games. Směr vývoje obou enginů je shodný, avšak odlišnosti existují.
Počáteční zaměření firmy Unity Technologies stojící za stejnojmenným enginem bylo na indie herní vývojáře. S postupujícím časem, novými funkcemi a stále se rozšiřující komunitou nadšených uživatelů přišel v 2. polovině roku 2020 vstup na burzu a s tím spojeného závazku vůči investorům na zvyšování příjmů. Ty se projevují ve stále více placených produktech zaměřených na obory, jako jsou automotive nebo architektura.
Unity jako takový je obecným enginem, v němž lze tvořit jakýkoliv typ aplikací nebo simulací. Tento produkt je (v základní verzi) pro uživatele s ročním obratem do $100,000 zdarma, poté za měsíční nebo roční poplatek dle licence. Ony placené nástavby / produkty poté buď rozšiřují, umožňují nebo usnadňují práci s Unity enginem v rámci specifického oboru nebo tvorby.
Práce v Unity
Po spuštění Unity Hubu (správce Unity projektů) si lze zvolit z několika šablon. Rozdíl spočívá zejména v použíté render pipelině a jejím nastavení. Pro vysokou vizuální kvalitu je určena šablona s HDRP (High definition render pipeline), avšak její použití je neslučitelné s nativním během na nízko výkonných zařízeních typu telefon nebo all-in-one VR headset typu Oculus Quest. Řešením pro dosažení podpory běhu ve aplikací ve vysoké kvalitě je streaming výkonu, buď přes Unity Furioos nebo vlastní řešení (Ubuntu server s GPU + hosting v některém z Pražských datacenter s plnou rychlostní konektivitou). Jestliže co nejvyšší realističnost není nutností, vhodnou volbou je výkonnostně optimalizovaná šablona využívající URP (Universal render pipeline).
Samotná práce v programu je poměrně jednoduchá. Vše se odehrává v rámci pár oken. Programování funkcionalit se provádí v uživatelsky přívětivém jazyce C# (popř. Uniťáckem JavaScriptu, nebo vizuálním prostředí získaném prostřednictvím rozšíření). Zároveň přímo v enginu, případně skrze externí nástroj dokážete provést vše potřebné k tvorbě požadovaného produktu. Právě při tvorbě produktů se nicméně projevují nejzásadnější rozdíly mezi Unity a Unrealem.
Kolem Unity je obří uživatelská základna. Hromada vědomostí a návodů je všude na webu, včetně videí na YouTube. Skoro by až šlo říci, že kdo umí používat internet, ten je schopen tvořit hry a další produkty.
Přehled Unity licencí
Unity nabízí 4 základní licence, které se drobně liší funkčností. Důležutým parametrem při výběru licence jsou i příjmy společnosti - čím vyšší přijmy společnosti jsou, tím vyšší (a dražší) licenci je nezbytné používat. Kompletní přehled licencí, ceny a jejich funkcionalit je zde. Z hlediska funkcionalit se jednotlivé licence příliš neliší - za vypíchnutí snad stojí jen "Industry-specific solution toolkits" dostupné při "Enterprise" licenci, případně možnost nákupu přístupu k zdrojovým kódům unity v plánu "Pro" a "Enterprise".
- Unity Personal - zdarma - pro tvůrce s příjmy pod $100,000 v posledních 12 měsících.
- Unity Plus - $399 ročně - pro tvůrce s příjmy do $200,000 v posledních 12 měsících
- Unity Pro - $1,800 ročně - pro tvůrce s příjmy nad $200,000 v posledních 12 měsících
- Unity Enterprise - pro společnosti s příjmy nad $200,000 v posledních 12 měsících. Cena je $200 měsíčně, přičemž minimální nákup je od 10 licencí - tedy $2,000 měsíčně.
Přehled specializovaných produktů a služeb od Unity
Ve stále se zvyšujícím množstvím produktů a služeb poskytovaných Unity by se nejeden vývojář ztratil. Zde je jejich soupis se stručným popisem. Zajímavé produkty jsou označeny tučně.
Unity produkty zaměřené na průmyslové využití (současně zaměření webu VRapps.cz)
- Unity Reflect - Usnadňuje převod a následnou práci s BIM modely v real-time prostředí Unity. Cena $57.5 měsíčně, dostupné s licencí Unity Pro.
- Pixyz - Umožňuje jednoduchý import a práci s CAD modely v real-ime prostředí Unity. Skládá se z Pixyz Plugin ($1,150 ročně) a Pixyz Studio ($2,100 ročně). Vyžaduje licenci Unity Pro ($1,800 ročně).
- Unity Simulation - Cloud prostředí pro běh parametrizovaných Unity buildů za účelem trénování, validace a testování machine learning systémů, AI a optimalizaci modelových systémů. Příklad použití - vývoj autonomního řízení.
- Interact - řešení pro zjednodušení tvorby VR interaktivních aplikací pro školení lidí, vizualizaci a simulaci.
- Pacelab WEAVR - řešení pro tvorbu interaktivních školení a vzdělávacích programů ve virtuální realitě.
- Unity Forma - řešení usnadňující využití možností Unity a výhod real-time renderingu pro marketingové účely.
- Unity Mars - řešení pro zjednodušenou tvorbu aplikací využívajících rozšířenou realitu. Více v samostatném článku Unity MARS jakožto řešení pro inteligentní rozšířenou a mixovanou realitu - co přináší?
- Machine Learning Agents - zjednodušená tvorba více realistických "AI" uživatelů uvnitř her a aplikací
Unity produkty zaměřené na zefektivnění práce
- Bolt Visual Scripting - Vizuální programovací prostředí namísto klasického kódu. Obdoba populárního Blueprint v Unreal engine.
- Odin Inspector Enterprise - Zjednodušuje uživatelské prostředí Unity pro snadnější práci v rámci specifických úkolů.
- Unity ArtEngine - software pro tvorbu kvalitních materiálů. Skládá se z ArtEngine add-on ($95 měsíčně) pro správu a import do Unity a z ArtEngine studia ($333 měsíčně) určeného pro samotnou tvorbu materiálů. Alternativou je levnější software Substance3D od Adobe.
- Otoy OctaneRender - řešení pro GPU rendering velmi kvalitních a fyzikálně přesných záběrů ve filmové kvalitě.
- Snaps - řešení pro snadné prototypování prostředí projektů v Unity.
- Adjust - Platforma pro agregaci marketingových aktivit do jednoho místa.
Nástroje pro jednoduchou a efektivní distribuci
- Cloud Content Delivery - CDN služba od Unity. Přenos prvních 50Gb měsíčně zdarma.
- Backtrace - trackování errorů a pádů aplikace na straně uživatele. Cena v závislosti na počtu aktivních platform (iOS, Android, Web...) od $60 měsíčně.
- Furioos - Streaming Unity aplikací v plné kvalitě do webového prohlížeče. Cena na základě streamovaných miut.
- Unity Distribution Portal - Publikace a správa mobilních her ve více app storech z jednoho místa.
Unity produkty zaměřené na práci v týmu
- Unity Teams - Řešení pro snadné ukládání, sílení a synchronizaci Unity projektů mezi členy týmu. Cena odvislá dle potřeb.
- Plastic SCM - Version control systém usnadňující práci v týmu. Srovnání Plastic SCM s dalšími versovacímy systémy zde.
- Unity Build Server - Umožňuje buildovat Unity produkty na lokálním serveru prostřednictvím příkazových řádků.
Konzultace a pomoc od Unity expertů
- Unity Core Support - Konzultace ohledně vývoje s experty z Unity, na bázi tiketů.
- Optimization Accelerator - 4-denní konzultace a pomoc od Unity experta. Cena služby je $16,000 bez DPH.
- Reflect Accelerator - 4-denní konzultace a asistence Unity Expertů s tvorbou projektů využívajících Unity Reflect. Cena služby je $16,000 bez DPH.
Produkty pro monetizaci a optimalizaci her
- Unity Monetization - řešení pro implementaci reklam a nákupů do Unity aplikací.
- GameTune a DeltaDNA - Využití machine learning mechanismů za účelem zvýšeného zaujetí uživatelů ve hrách
- Game Simulation - Automatizované testy a stress testy běhu aplikace pod zatížením
Řešení pro multiplayer
Unity protály a produkty určené pro vzdělávání a prokazování dovedností:
- Unity Learn - Výukové materiály jak na Unity, přímo od tvůrců Unity.
- Unity Academic Alliance - Program pro vzdělávací instituce, zaměření na moderní možnosti práce a real-time produktů proveditelných v Unity.
- Unity Student - materiály pomáhající se učit možnosti a pochytit nejlepší postupy při práci s Unity. K dispozici jako Unity Stident plan zdarma pro studenty.
- Certifikace prokazující znalost práce v Unity na určité úrovni