AR Aplikace pro vzdálenou podporu - přehled dostupných řešení

AR Aplikace pro vzdálenou podporu - přehled dostupných řešení Tagy: Technologie, Vizualizace, Aplikace
| Publikováno dne

Aplikace využívající rozšířené a virtuální reality mají vysokou využitelnost ve spotřebitelském (aplikace pro koncové uživatele) i podnikovém (aplikace pro firmy) sektoru. Rozdíl mezi uživatelskými a korporátními VR a AR aplikacemi lze jednoduše vysvětlit na příkladu sportovního vozu a pracovní dodávky. Sporťák je vždy více cool, zábavnější a pohlednější, nicméně dodávka určena pro práci je praktičtější a používáním se její pořizovací cena a povoz rychle zaplatí. Takovou dodávkou ve světě rozšířené reality jsou aplikace pro vzdálenou asistenci.


Klíčem efektivního používání vzdálené asistence je volnost obou rukou pro práci a promítání pracovního postupu přímo do zorného pole pracovníka. Toho je možné docílit použitím brýlí pro rozšířenou realitu. Na tomto poli operuje hromada výrobců, vyjma známých brýlí HoloLens od Microsoftu, zájemci o AR brýle by neměly ujít ani zařízení jako Magic Leap One, Google Glass, Vuzix M Series, Epson, Moverio a případně řada dalších.

Při používání vzdálené asistence (podpory) AR brýle slouží pouze jako nástroj, samotný hovor a funkcionalita pro vzdálenou asistenci je řešena prostřednictvím softwarové aplikace. Těch je na trhu celá řada - aplikace pro vzdálenou pomoc jsou obvykle vyvíjené společnostmi zabývajícími se problematikou tvorby pracovních procesů, avšak existuje i řada společností zaměřených čistě na tyto aplikace. Tento článek představí hned několik dostupných aplikací pro řešení vzdálené asistence.

Atheer platforma pro vzdálenou pomoc

Atheer je oblíbencem mezi lidmi se zájmem v oboru využitelnosti vzdálené asistence. Mimo to, je i dvojnásobným vítězem (za rok 2016 a 2019) souteže Auggie Award o nejlepší podnikové řešení v oboru rozšířené reality.

Atheer podporuje široké spektrum zařízení běžících na operačních systémech Android i iOS. Vyjma telefonů a tabletů, Atheer je možné využivat v brýlích pro virtuální realitu včetně HoloLens (vyžaduje aplikaci Augmentor). Nově se očekává rovněž podpora gest (snímaných kamerou) pro chytré brýle.

Na webu atheeair.com je k dispozici spousta informací o daném řešení, včetně výpisu oblastí využití a řady úspěšně zakončených případových studií.

Dynamics 365 Remote Assist od Microsoft

Hlavní hráč na poli AR smart brýlí Microsoft nabízí pro své brýli HoloLens (nicméně i pro mobilní zařízení s OS Android, iOS a Microsoft) vlastní aplikaci Dynamics 365 Remote Assist. Samotná aplikace vychází na $65 / měsíc / uživatel, případně na $125 včetně brýli HoloLens 2.

Jak z názvu napovídá, řešení Remote Assist je součástí balíčku 365 pro Azure (cloud computing služba od Microsoftu).

Scope AR

Scope AR je jedním ze starších zástupců řešení pro vzdálenou asistenci prostřednictvím virtuální reality. První ukázku (tehdy s brýlemi Epson Moverio) společnost představila na konferenci CES 2014 a podpora více zařízení byla představena na veletrhu AWE (Augmented World Expo) o rok později.

Scope AR díky podpoře ARKit a ARCore je kompatibilní s velmi širokou plejádou zařízení. Funkce vzdálené asistence je v rámci Scope AR dostupná pod platformou WorkLink Remote Assistance.

Augmentir Remote Assist Essentials

Augmentir lze nazvat v oboru vzdálené asistence nováčkem i díky čemuž nabízí jednu z nejnižších cen - $10 / uživatel / měsíc. Přesto, v rámci funkcionality o mnoho nezaostává - samozřejmostí jsou hlasové a obrazové funkce, podpora napříč zařízeními i propojitelnost s podnikovými aplikacemi.

Epson Moverio Assist

Mnohaproduktová společnost Epson je známá především pro své AR brýle AR brýle Moverio k právě kterým se váže i její aplikace pro vzdálenou asistenci Maverio Assist.

Aplikace má relativně zastaralý cenový model - s časově omezeným předplatným dle minut.

Lenovo ThinkReality

Společnost Lenovo vrazila na AR trh se zajímavou strategií - Lenovo ThinkReality je podnikovým ekosystémem pro AR a VR zahrnujícím i řešení pro vzdálenou podporu. Vše navržené pro kompatibilitu s Microsoft Azure a vlastními AR chytrými brýlemi A6. Nicméně, Microsoftu s HoloLens se Lenovo zatím nevyrovná.

Re’flekt Remote

Odhlédneme li od běžných funkcí typu video spojení, sdílení souborů, chatu a kompatibilitě více zařízení, dojedeme k jedné zajímavé a relativně unikátní funkci v Re’flekt remote - chytré hledání odborníka na základě dovednosti - a tedy eliminace přepojování ne ústředně.

Upskill

Řešení pro vzdálenou asistenci Upskill spadá pod platformu Skyline (zabývá se tvorbou pracovních procesů) a stalo se vítězem Auggie Award za rok 2018.

Upskill oproti konkurentům nabízí unikátní funkce jako je sdílení dokumentů a současná práce na nich.

Ubimax xAssist

Ubimax, vítěz Auggie Award pro nejlepší podniková řešení za rok 2017 je kompatibilní s řadou nositelných zařízení, jako Vuzix, Epson, Daqri, Sony, Meta 2 nebo ODG R-7.

V porovnání s ostatními podnikovými řešeními, Ubimax je skrze svoji sadu Frontline zaměřen především na logistiku a výrobu. Použitelností je přátelský i k neprogramátorům a funkcionálně nezaostává.

VistaFinder MX

VistaFinder MX je programem pro vzdálenou podporu japonské společnosti KDDI. Je kompatibilní s mobilními zařízeními i chytrými brýlemi (např. Vuzix série M). Aplikace neumožňuje zakreslovat do živého videa, namísto toho zakreslení probíhá do statických snímků získaných ze snímku videa. Zakreslené anotace expertem jsou poté do živého videa ukotveny.

Help Lightning

Help Lightning přistupuje k vizualizacím jinak. Nejen zakreslování nebo digitální obsahové animace - Help Lighting přímo vizualizuje ruce experta a jejich pohyby. Tato technologie je společností patentována a funguje na principu sjednocování 2 videí do jednoho. Výsledné vizualizace jsou pro uživatele velmi názorné.

Podpora pro chytré brýle není pro společnost nyní prioritou, avšak někteří klienti daný produkt již úspěšně používají s AR brýlemi Vuzix a Real Wear. Řešení pro firmy je často přizpůsobené na míru od čehož se odvíjí i cena. Pro zákazníky s vyšším počtem uživatelů jsou dostupné množstevní slevy.

Streem

Společnost Streem je zaměřená na poskytování řešení pro společnosti řešící vzdálenou asistenci v domácnostech - především údržbě spotřebičů. Produktem jsou komentovaná videa.

Řešení je schopno využívat strojového učení a počítačového vidění pro mapování prostoru a rozpoznávání objektů.

TeamViewer PilotMX

TeamViewer PilotMX je na vzdálenou podporu zaměřenou verzí světoznámého softwaru pro vzdálenou správu plochy TeamViewer. Ar aplikace TeamViewer je k dispozici pro Android, iOS a desktop. Funkčně dostačuje (sdílení kamer, nahrávky relací, neomezený počet hovorů) s cenou pro 9 techniků na hodnotě $39 / měsíc.

Techsee

Techsee je velmi podobný Streemu, zaměřením se orientuje na služby zákazníkům a technickou podporu.

Techsee vidí svoji budoucnost ve virtuální asistentce Evě (aktuálně v omezeném přístupu). Eva na základě počítačového vidění má být schopna rozpoznat produkt a posléze vést uživatele za pomocí zvýraznění a komentářů s jeho instalací a řešením problémů.

Vuforia

Vuforia se proslavila díky svému AR kitu pro přidávání funkcí rozšířené reality do mobilních aplikací. To bylo ještě v době před ARkitem. Nyní Vuforia staví na své AR aplikaci pro vzdálenou asistenci zvanou Chalk. Chalk je postaven a plně využívá sad ARKit a ARCore. Výsledkem je dosahování super uživatelské zkušenosti a stálého obrazu.


-----

Výše uvedený přehled se může zdát vyčerpávající, a to stále není vše. Za zmínku dále stojí nově vznikající řešení pro HoloLens a Magic Leap One, leč jejich primární určení není v aplikaci vzdálené asistence. Přesto, Mimesys, Arvizio, Avatar Chat a Spatial stojí za projití.

-----

Vidíte přínos ve využití nástrojů pro vzdálenou asistenci ve vašem podnikání, avšak nemůžete se přimět k výběru správného řešení? Delegujte tuto skvělou práci na nás!